9.03.2013

HERFST deel 2: SPINNEN TUTIORAL




Wie kent ze niet:SPINNEN!!!! En dan bedoel ik niet van die ieniemini-spinnetjes....nee, ik bedoel dan spinnen met van die dikke harige lijven waardoor je direct een giga adrenalinestoot door je lichaam voelt gaan en waarbij je het liefst weg wilt rennen (ik althans!).

Toen we nog met z'n tweetjes waren, kwam het regelmatig voor dat mijn man in het buitenland vertoefde. Maar de spinnen hielden daar - uiteraard- geen rekening mee.
Zodra ik zo'n dik harig monster met een noodvaart over de muur zag lopen stond ik al halverwege de trap naar boven, met een hartslag van 200. WHAAAAAHHHH, een SPIN!!!!!
Zodra het monster van schrik de andere kant uit banjerde, koos ik het hazenpad naar de buren. Woorden waren overbodig....de buurman kon aan mijn angstige ogen al zien hoe laat het was. " Zo Patries, heb je weer ongenode gasten", zei hij dan, met een grote glimlach op z'n gezicht.
Ik kon dan alleen maar ja knikken en op gepaste afstand liep ik achter buuf aan om aan te wijzen waar ongeveer de spin heen was gegaan. Buuf, niet bang uitgevallen, pakte de spin liefdevol op en zette hem weer uit in de bosjes voor ons huis. Daar was ik minder blij mee en de rest van de avond zat ik met opgetrokken knieën op de bank, schichtig om me heen kijkend.

Manlief presteerde het een aantal keren om zo'n griezel van een spin te laten ontsnappen. WOEST was ik dan en had de rest van de avond "de bokkepruik" op. Of hij waagde het om me uit te lachen, waarna ik in tranen uitbarstte....

Maar goed, ook kleine meisjes worden groot en dit meisje had het geluk om 2 zonen te baren.
Ik besloot om mijn angst voor spinnen niet op mijn kinderen over te brengen.
Dat viel echter niet mee, kan ik jullie zeggen.
De eerste keer dat ik weer zo'n harig monster voorbij zag schieten pakte ik kordaat de stofzuigerslang, zette de stofzuiger op de hoog.ste zuigkracht en......... gooide van schrik de slang op de grond toen de spin het op een lopen zette (en ik ook!!)
Halverwege de trap praatte ik mezelf moed in: "Oke, vooral geen paniek, ik kan het", nam ik me voor, terwijl m'n hart in m'n keel zat en het zweet me aan alle kanten uitbrak.
Uiteindelijk lukte het bij poging 4 om de spin op te zuigen. Ik heb daarna de stofzuiger nog 15 min. aan laten staan om zeker te weten dat het arme beest gevloerd zou zijn.
Ik kan me nog levendig herinneren wat een overwinningsgevoel er over me heen kwam, ook al trilden mijn benen behoorlijk en moest ik er bij gaan zitten......I DID IT!!!!!!

Nu, zoveel jaren later, ben ik nog steeds geen held als het om spinnen gaat. Maar toch, ze horen bij de herfst dus als een soort van therapie besloot ik er 2 te maken met tutioral voor degenen die ook een spinnenfobie hebben (of het gewoon leuk vinden om ze te haken)

Wat heb je nodig?


* haaknaald (ik heb ze zelf met nr 3 gehaakt)
* restje wol
* schaartje
* vulling (hobbyzaak)
* stopnaald
* evt. een marker (hobbyzaak)
* 1 zwarte chenille draad (HEMA, speelgoedwinkels)
* zelfklevende diamantjes voor de ogen (Action, allerlei kleuren te verkrijgen)

Kop en lijf van de spin (= 1 geheel)
Start met een magische ring.
Toer 1: Haak 6 vasten in de ring (=6)
Toer 2: Haak 2 vasten in iedere vaste (=12)
Toer 3: Haak s vasten in iedere 2de vaste (=18)
Toer 4: 18 vasten                                                      
Opgevuld kopje
Toer 5: 18 vasten
Toer 6: 18 vasten
Toer 7: Haak elke 2de + 3de samen (=12)
Toer 8: Haak elke 3de + 4de samen (=9)

Vul het kopje op

Toer 9: Haak 2 vasten in iedere 3de vaste (=12)
Toer 10: Haak 2 vasten in iedere 2de vaste (=18)
Toer 11: Haak 2 vasten in iedere 3de vaste (=24)
Toer 12: 24 vasten
Toer 13: 24 vasten
Toer 14: 24 vasten
Toer 15: 24 vasten
Toer 16: Haak elke 3de en 4de vaste samen (=18)
Toer 17: Haak elke 2de en 3de vaste samen (=12)

Vul het lijfje op                                                        
Lijfje opgevuld en hechtdraad weg gewerkt


Toer 18: Haak elke 1ste en 2de vaste samen (=6)
Hecht af met een hv en laat voldoende hechtdraad over.
Rijg de hechtdraad door het oog van de stopnaald en steek door elke voorste lus.
Trek voorzichtig aan zodat de opening zich sluit.
Werk de hechtdraad weg.




Ogen
Ik heb zelfklevende halve cirkeltjes hiervoor gebruikt. Bij de action kun je deze in verschillende
maten en kleuren verkrijgen. Je kunt de ogen er natuurlijk ook op borduren, of gebruik maken van veiligheidsoogjes. Laat je fantasie de vrije loop!










Poten
Pak 1 chenille draad en steek deze overdwars door het lijfje (horizontaal)










Buig beide uiteinden van het draad omhoog










Maak daarna weer een 'knik' naar beneden toe (verticaal)










Buig het uiteinde van het chenilledraad klein stukje  horizontaal (= voetje)










Voila, je spin is klaar!          



Ik heb ook nog een iets grotere spin gemaakt. Aangezien ik nog steeds geen spinnenliefhebber ben, verkasten ze naar buiten. Daar vermaakten ze zich prima!





















Op zoek naar iets eetbaars


Een smakelijk hapje...





Zit er al iets in mijn web?????


             
Dit is mijn eerste zelfbedachte tutioral. Is de werkwijze niet duidelijk, of mis je iets, laat het me dan weten.




Veel plezier met het maken!        

13 opmerkingen:

  1. brrrrrrrrr... engerd!!!
    Als ik ergens bang voor ben, zijn het wel spinnen!
    Je verhaal is zó herkenbaar , alleen heb ik dat lef niet en durf ik geeneens met de stofzuiger in de buurt te komen ...
    IK schreeuw dan naar Hubbie of Zoonlief en die pakken de spin en zetten hem buiten, want doodmaken? Nee, dat mag niet van mij!
    Ik ga niet je spinnen haken, want dat is zo niks voor mij..
    Maar wel heel stoer dat je het gemaakt hebt, knap van je! En lief dat je het deelt. xxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, jee, ze zeggen dat als je een grote spin ziet er meestal nog een in de buurt is. En het kloptik zag er twee. Ook leuk om van wol nog een spinnenweb te maken... ;-)

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar! Hier moet manlief de spinnen ook komen vangen, en als hij ermee durft lachen, ben ik ook niet te genieten! ;-)
    Wel een mooi haaksel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vind spinnen ook niet echt een succes
    gr sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. iek, leuk om te zien en super leuk gemaakt!
    De spin is niet mijn diertje , maar deze is wel aandoenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha,ik wou net vragen of je er twee wou maken. Kan ik met halloween weer een spinnenweb voor het raam hangen. Deze keer met echte spinnen!

      Verwijderen
  6. Ja ze komen er weer aan de spinnen,ik zie ze al weer volop in de tuin hier en daar.Vroeger was ik er altijd erg bang van,maar sinds ik ooit naar de oliemeulen in Tilburg ben geweest met een van mijn kids als kinderfeestje voor hen en daar al die kinderen een grote vogelspin op hun hand durfde te houden kon ik natuurlijk niet uit blijven en ze met de spin aan mij voorbij laten gaan,dat was natuurlijk helemaal niet stoer en cool als moeder zijnde en ik moet zeggen ik vond het niet eng,het kriebelde een klein beetje zo'n joekel van een spin in je handpalm en ja sindsdien doen die little ones me niets meer,ha,ha.
    Je hebt ze leuk bedacht Patricia!

    lieve groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik mis 4 poten! Die vieze beesten hebben er toch 8? Zijn er ook veel te veel denk dat ik er daarom zo de kriebels van krijg... Hoewel ik laatst een duizendpoot zag en die vond ik minder eng dan een spin... Maar al met al hou ik ook niet van beestjes en dat opzuigen met de stofzuiger doe ik ook altijd gillend en trappelend :)
    Fijne dag!
    Groetjes Ivon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk maar ik wilde in eerste instantie niet zo'n groot formaat spin en toen die af was en ik 8 poten had gemaakt was het meer poot dan spin, geen gezicht!! En ach, diversiteit is toch juist het leukst?!

      Verwijderen
  8. wat is die leuk!! Ik wil ze zeker eens proberen :)

    groetjes renske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihi, ik heb toch echt wel met een heel grote glimlach jouw verhaal over je spinnenfobie zitten lezen. Extra leuk dat je dan spinnen gemaakt hebt! 't ZIjn ene blijven griezels, maar die van jou zijn wel erg leuke griezels, hihi. Bedankt voor je tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een lief spinnetje!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het achterlaten van reacties, ik lees ze graag.
Liefs, Patricia