3.09.2014

Tutioral babyrammelaar


Benodigdheden:
*  Haakkatoen, ik heb 4 verschillende kleuren Phildar gebruikt.
*  Bijpassende haaknaald (ik heb nr 3 gebruikt)
*  Schaar
*  Stopnaald
*  Rammelbal (te koop in de betere hobbyzaken)
*  Vulsel
*  Evt. een steekmarkeerder
*  Evt. een toerenteller

Het maken van 1 'bolletje':
Toer 1:  6 vasten in magische ring                        (6)
              zorg dat je een lange draad over houdt!
Toer 2:  2 v. in elke v.                                          (12)
Toer 3:  2 v. in elke 2de v.                                   (18)
Toer 4:  in elke v. 1 v.                                          (18)
Toer 5:  2 v. in elke derde v.                                (24)
Toer 6:  in elke v. 1 v.                                          (24)
Toer 7:  in elke v. 1 v.                                          (24)
Je kunt nu de draad (zie toer 1) van binnen naar buiten steken.
Tip: Ik gebruik de markeerder altijd als ik m'n haakwerkje weg leg maar ook nu zodat ik m'n lus behoud als ik per ongeluk aan de verkeerde draad zou trekken.

Maak met enkele steekjes de 2 balletjes aan elkaar. Trek je draad telkens stevig aan.

Je kunt ook eerst alle balletjes haken en ze dan 1 voor 1 aan elkaar vast maken. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

Toer 8:  elke derde en vierde v. samen haken      (18)
Plaats nu het rammelballetje.


Toer 9:    in elke v. 1 v.                                         (18)
Vul het bolletje stevig op.


Toer 10:  elke tweede en derde v. samen haken     (12)
Toer 11: elke eerste en tweede v. samen haken       (6)
Vul het bolletje verder op.

Afhechten: Haal je draad door de overige 6 steken en trek aan. Werk het draad netjes weg.
                                    

In totaal haak je minimaal 6 bolletjes, wil je de ring groter, dan haak je er meer.

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag!
Veel plezier er mee.


                     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

5 opmerkingen:

  1. Superleuk, dank je wel voor de duidelijke tutorial!
    Je vroeg in een eerder blog nog om tips om oogjes enz. te borduren. Ik heb wel gereageerd op dat blogje, maar vergat de tip over borduren, bedacht ik later. Ik werk vaak met koordzijde, dat werkt net even iets fijner dan gewone katoen. En de naald die je gebruikt maakt heel veel verschil. Als je een te grove naald gebruikt, is het niet zo makkelijk om netjes te borduren. Voor koordzijde kun je sowieso een fijnere naald gebruiken.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips over de oogjes, ga ik zeker proberen!

      Verwijderen
  2. Wat slim bedacht om in een van de bolletjes het rammelballetje te stoppen en de andere balletjes net zo groot te maken.
    Een idee voor oogjes. Neem zwart borduurgaren. Borduur een franse knoop (zie op deze site http://www.alitasborduurpatronen.nl/De%20Steken%20in%20Beeld.htm). Zelf draai ik de draad dan meerdere keren om de naald zodat de knoop iets dikker wordt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het achterlaten van reacties, ik lees ze graag.
Liefs, Patricia