6.03.2017

Bedsprei ein-de-lijk klaar!


Een jaar geleden begon ik enthousiast  aan het haken van een 2-persoons bedsprei.
Tot dan toe had ik voornamelijk amigurumi's gehaakt en wat andere kleine kleine projecten. Het was dus letterlijk een sprong in het diepe.

In het begin was ik super enthousiast en haakte ik elke avond verschillende granny's, werkte ik direct die vervelende losse draadjes netjes af en spande ik de granny's keurig op.

Maar zoals dat bij mij wel vaker gaat  kwam de klad er al snel in. Ik haakte nog wel trouw mijn granny's maar liet de draadjes voor wat ze waren en o ja, het witte randje om elke granny liet ik gemakshalve ook achterwege, eerst de gekleurde bol lekker ophaken.
Zo kon het gebeuren dat ik een heleboel stapeltjes onaf gemaakte granny's in de kast had liggen. Herkenbaar?
Ondertussen kwamen er allerlei leuke blogjes voorbij en de vele borden boordevol ideeën op Pinterest hielpen ook niet echt mee om me 'warm' te krijgen mijn sprei af te haken.

Dagen gingen voorbij, evenals de weken maar toen de maanden ook werden afgesloten zonder ook maar een granny te hebben gehaakt (laat staan afgewerkt) sprak ik mezelf streng toe en zette me aan het afhechten van de draadjes. Om het leed te verzachten mocht ik van mezelf -als beloning- al enkele granny's aan elkaar naaien.



Dat gaf me moed en toen ik alles aan elkaar had genaaid kon de eerste pas sessie plaatsvinden!


Ik moet eerlijk bekennen dat dat wel een kleine schok was. Ik kwam namelijk tot de ontdekking dat ik nog niet eens op de helft was....AAARRRRGGHHHH!!!!!!
Maar goed, wie A zegt......
Dus ik ploeterde voort, zonder veel enthousiasme, dat wel.

Vorige maand was ik zowaar verrukt over de loshangende draadjes die ik zag:

Het betekende dat het eind nu echt in zicht kwam en ik aan de rand rondom het bedsprei kon beginnen!!
Ik had besloten dat de rand uit  louter grijze granny's zou bestaan en met elke afgewerkte grijze granny kwam mijn enthousiasme terug.
Als laatste haakte ik 3 randen vasten om het bedsprei heen, wat nogal een warme aangelegenheid was, gezien de afmetingen van het sprei.


Zo aan het eind van het project blikte ik terug en kwam tot de volgende feiten:
> Ik haakte in totaal 396 granny's
> Over het haken (inclusief draadjes afhechten) van 1 granny deed ik 15 minuten
> Uit 1 bol haalde ik 13 granny's waardoor ik dus 30/31 bollen garen heb gebruikt (exclusief de      witte bollen voor de randen en het aan elkaar naaien van de granny's).
> Het sprei  2 meter 65 bij 2 meter 40 meet
> Dit ZEKER een eenmalig project is geweest !!




Een 2 persoons bedsprei komt er dus niet meer maar...... een leuke plaid haken zit al in mijn achterhoofd.
Eerst moed verzamelen, dat wel.

















17 opmerkingen:

  1. Ik geloof het meteen, een heel karwei, maar wel PRACHTIG!! geworden :)
    Nu kun je elke keer genieten als je op deze kamer komt, heb je toch maar mooi afgem(h)aakt.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een strijd geweest Patricia, maar je hebt een geweldige sprei gehaakt. Een flinke jongen, met die afmetingen. Ik herken het wel hoor, heel enthousiast beginnen aan een (veel te) groot project en dan gaandeweg het enthousiasme verliezen. Ik stink er zelf iedere keer weer in. Maar de 'zoete smaak' van de overwinning als het project dan toch afgerond wordt, is de moeite vaak wel waard ;-)
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een werk! Ik vond een tas haken (met elke dag 1 toertje) al een hele klus. Maar het is erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een mooie sprei. Ik hoop ooit de scheepjes CAL 2015 af te krijgen maar heb hetzelfde probleem. Teveel inspiratie op het WWW 😆

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer herkenbaar ;). Al heb ik dit probleem al voor bij 'n 1-persoonsbedsprei.
    Hij is mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap dat je jezelf hebt weten te zetten aan het afmaken. Het ziet er echt super gaaf uit! Ik denk dat je nu super trost bent en terrecht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de eerste 2 persoonssprei van 2x220 was in 2 maanden klaar, de 2e duurde een jaar!!!! maar ik blijf ze mooi vinden.. en een geweldig kado voor iemand, dus ik ben alweer een 2persoons sprei aan het haken, maar wel in slow motion, leuke dingetjes en opdrachtjes gaan eerst!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zie ik mijn eerste zin waarin ik zeg dat ik je sprei prachtig vind geworden helemaal niet meer terug in mijn comment ahahha.. dus bij deze.. ik vind hem geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is echt heeeeel mooi!!! Goed dat je de moed had om hem af te maken. Nu kan je genieten ;-)

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amai, wat een werk !! Maar wel een prachtig resultaat !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. sehr schön... ich bin auch gerade dabei eine TAGESDECKE
    zu häkeln.... in fast den gleichen FARBEN
    ich habe aber noch ein GRÜN dabei,,,,

    wünsche noch einen schönen ABEND
    bis bald die BIRGIT

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt prachtig. Wat een doorzettingsvermogen heb jij.
    (Er is ook een manier om de granny's direct aan elkaar te haken, dan zie je direct resultaat. Mij helpt dat om de moed er in te houden)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, wat ben jij een doorzetter en wat is jouw beddesprei prachtig geworden. Ik kan helemaal mett je meevoelen nu ik zelf met granny's bezig ben. Al die draadjes... en wat heb je bergen vierkantjes nodig. Zeker voor een 2-persoons sprei. Nu fijn genieten van het prachtige resultaat.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ontzettend gaaf, maar ook een enorme klus! In het begin gaat het meestal wel, maar later... Supergoed dat je hebt doorgezet! En wat een prachtige sprei heb je nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wooow! Toch héél mooi hoor!! Ik vind de kleurtjes en het motief dat je er in gebracht hebt echt super! En ja, een deken van deze grootte, is echt een uitdaging. Ik haak graag dekens, maar heb er maar eentje die op ons 2persoonsbed past hoor... Véél te veel werk. EEn kleinere maat voor op de bank, dat zal je wel lukken, want deze heb je prima gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het achterlaten van reacties, ik lees ze graag.
Liefs, Patricia